Touristic resources and factor intensity: Dominant factor content of trade in tourism. The case of the municipalities of Buenos Aires, Argentina
PDF

Palabras clave

Dominant Factor Content
Touristic Resources
Touristic Trade

Cómo citar

Porto, N. (2016). Touristic resources and factor intensity: Dominant factor content of trade in tourism. The case of the municipalities of Buenos Aires, Argentina. TRANSITARE, 2(1), 1–48. Recuperado a partir de https://transitare.anahuacoaxaca.edu.mx/index.php/Transitare/article/view/9

Resumen

The aim of this paper is to quantify one of the characteristics of the production function of the tourism sector in the province of Buenos Aires: the dominant factor content of their touristic resources, one simplified concept which shows the factors of production incorporated in goods. For its estimation and the touristic characterization of the different municipalities of the province, the following elements are used: the inventory of touristic resources of 134 municipalities of the province; their classification into the five categories listed by OEA; and the factor intensity of each category. One interesting result is that most municipalities with high touristic GDP show a dominant factor content of capital, the implication being that comparative advantage in the Province of Buenos Aires in Argentina is based on contemporary technical, scientific and artistic work. It may be concluded that there is place to exploit tourism in Argentina, what points to the need to accompany them with a correct design of public policies.
PDF

Citas

Barkley, D. L. (editor). (1993). Economic Adaptation: Alternatives for Nonmetropolitan Areas. Boulder, CO: Westview Press.

Berlinsky, J. (1989). Política comercial y contenido factorial dominante en exportaciones de un conjunto de países en vías de desarrollo. Serie Documentos de Trabajo. Buenos Aires: Instituto Torcuato Di Tella.

Bote Gómez, V. (1997). Planificación económica del turismo. México: Trillas.

Copeland, B. (1991). Tourism, welfare and de-industrialization in a small open economy. Economica 58: 515-529.

Dixit, A. K. and Norman, V. (1980). Theory of international trade. Cambridge: Cambridge University Press.

Ellis, H.S. y L.M. Metzler (1950). Readings in the theory of international trade. Homewood, Ill: Irwin.

Greenaway, D. and Winters, L. A. (1995). Surveys in International Trade. Oxford: Blackwell Publishers.

Grossman, G.M. y Rogoff, K. (eds.) (1995). Handbook of International Economics, vol III. Amsterdam: Elsevier.

Helpman, E. (1984). The factor content of foreign trade. Economic Journal, 94: 84-94.

Helpman, E. and Krugman, P. (1985). Market Structure and Foreign Trade: Increasing Returns, Imperfect Competition, and the International Economy. Cambridge, MA: MIT Press.

Jones, R. and P. Kenen (eds). (1984). Handbook of International Economics, vol. I. Amsterdam: Elsevier.

Lanquar, R. (1991). La economía del turismo. Barcelona: Okios-Tau.

Leamer, E. (1984). Sources of International Comparative Advantage: Theory and Evidence. Cambridge, MA: MIT Press.

Leno Cerro, F. (1993). Técnicas de evaluación del potencial turístico. Madrid: Ministerio de Industria, Comercio y Turismo.

Ohlin, B. (1933). Interregional and international trade. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Pedreño Muñoz, A. (dir.) & V.M. Monfort Mir, V. M. (coord.). (1996). Introducción a la economía del turismo en España. Madrid: Civitas.

Porto, N. (1999). El turismo como alternativa de crecimiento. (Trabajo de tesis realizado para la obtención del título de Magister).Universidad Nacional de La Plata, La Plata.

Porto, N. (2005). Economía del turismo. Un enfoque desde la teoría del comercio internacional. La Plata: EDULP.

Sessa, A. (1983). Elements of tourism economics. Roma: CATAL. Sinclair, M. T. & Stabler, M. (1997). The Economics of Tourism. Londres: Routledge.

Vanek, J. (1968). The factor proportions theory: the N-factor case. Kyklos 24: 749-756.

Los contenidos de los artículos son responsabilidad de los autores y una vez publicados, las consideraciones a los mismos serán turnados a los autores para que ellos resuelvan las posibles controversias con respecto de sus trabajos.


Todos los artículos tienen Licencia de Creative Commons Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). La licencia CC BY-NC 4.0 permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato, remezclar, transformar y construir a partir del material, dicho uso no puede ser con propósitos comerciales. Información detallada en el sitio de Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

 

Licencia de Creative Commons

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.