Information structure of the Tijuana City Brand based on its tourist vocations

Versions

Keywords

attributes of the City Brand
City Brand
knowledge management
JEL. M0, M30, M31, M37

How to Cite

Lozano Ramirez, M. C., Díaz Carrión, I. A., & Ríos Vázquez, A. G. (2025). Information structure of the Tijuana City Brand based on its tourist vocations. TRANSITARE, 10(1), 61–73. Retrieved from https://transitare.anahuacoaxaca.edu.mx/index.php/Transitare/article/view/195

Abstract

The City Brand is the name, term, symbol or combination that defines the identity and attributes of a place for its recognition and differentiation. This document presents the results of an approach to the information structure of the City of Tijuana. The objective was to explain the attributes of the City Brand of Tijuana, B.C., through its tourist vocations. The research design was non-experimental and the explanatory study was documentary. The results indicate that the Municipality of Tijuana has 16 tourist vocations among which Gastronomy, Health, Nature and adventure, Entertainment, Shopping, Professional motives and Romance stand out in the preferences of the tourists who visit it.

References

Arias, G. (2021). La marca ciudad, una estrategia innovadora. Disponible en https://www.forbes.com.ec/columnistas/los-lujos-compran-final-n56538

Ávila, R. D. M. B. (2014). Características de una buena marca. Disponible en https://prcomunicacion.com/caracteristicas-de-una-buena-marca/

Baja California travel. (2024). Representación gráfica de la marca. Disponible en https://bajacalifornia.travel/es/media-kit-tijuana/

Calderón, B. J. (2018). Importancia del citybranding en el turismo. Journal of Tourism and Heritage Research. Vol. 1. No.1. ISSN: 2659-3580

Calvento, M. & Colombo, S. S. (2009). La marca - ciudad como herramienta de promoción turística: ¿Instrumento de inserción nacional e internacional?. Estudios y Perspectivas en Turismo. Vol.18 No. 3. ISSN: 0327-5841. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180714243002

Carrillo, S. L. G. y García, C. C. I. (2019) “Gestión de la marca Ciudad de México (CDMX) y su impacto económico”. Revista Científica Internacional de Comunicación y Publicidad. Vol. 2 No. 24. ISSN: 1988-8732 / ISSN: 1133-6870 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qp.320

Ciudadmas. (s/f). Marca Ciudad: ¿Qué es y por qué es necesaria?. Disponible en https://ciudadmas.com/urbanismo/marca-ciudad-que-es-por-que-es-importante/

Cruz, R. E. D. L. R., Ruíz, R. D. L. C. E. & Zamarreño, A. G. (2017). Marca territorio y marca ciudad. Utilidad en el ámbito del turismo: el caso de Málaga. Disponible en http://hdl.handle.net/10630/13218

Estructura Territorial. (2023). Plan Municipal de Desarrollo 2022-2024. 6. Contexto Municipal. 6.1 Delimitación y Estructura Territorial. Lo Metropolitano y lo Transfronterizo. 6.1.1 Localización y delimitación. Disponible en https://www.tijuana.gob.mx/pmd/

Gaggiotti, H., Low Kim Cheng, P. & Yunak, O. (2008). City brand management (CBM): The case of Kazakhstan. Place Branding and Public Diplomacy; London Vol. 4, 115–123. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.6000081

Gómez Navas, J. S., & Salinas González, J. (2017). Comunicación integral en construcción de marcas ciudad: aportes, tensiones y desafíos. Revista Prisma Social, (19), 368–387. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/1744

Instituto Metropolitano de Planeación de Tijuana (IMPLAN). (2024). Información de Tijuana. Disponible en https://implan.tijuana.gob.mx/indicadores/historia.aspx

id8agency. (2024). City Branding. Disponible en https://id8agency.com/city-branding/

Mancilla, E., y Guerrero, S. M. (2016). Construcción de la Marca Ciudad. Revista Ecos de la academia No. 4. ISSN: 1390-969X

Manobanda, M., González, L., y Guerrero, C. (2019). Marca ciudad como estrategia de desarrollo promocional de la ciudad de Salcedo. Digital Publisher. Vol. 4 No. 5-1. ISSN 2588-0705. DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2019.5-1.152

Marca Lima. (2022a). Identidad visual: ¿qué es y cómo construirla?. Disponible en https://marcalima.pe/marketing/identidad-visual-que-es-y-como-construirla/

Marca Lima. (2022b). Marketing social. (s/f). Marca ciudad: ¿qué es y cuáles son sus características?. Disponible en https://marcalima.pe/marketing-social/marca-ciudad-que-es/Quezada, C. R. (2005). El Diseño en la construcción de la Marca-Ciudad. Disponible en https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/76551/121_123%20ECO%20MURB.pdf

Morales, H. A. (2020). La marca-ciudad como instrumento de representatividad social y desarrollo. Legado de Arquitectura y Diseño. No. 28. ISSN: 2007-3615, E-ISSN: 2448-749X.

Moilanen, T. (2015). Challenges of city branding: A comparative study of 10 European cities. Place Brand Public Dipl. https://doi.org/10.1057/pb.2015.6

Morales, H. A. (2020). La marca-ciudad como instrumento de representatividad social y desarrollo. Legado de Arquitectura y Diseño. No. 28. ISSN: 2007-3615, E-ISSN: 2448-749X.

Oliva, G. A. O., Rosquillas, N. A., Moldrano, S. R., González, N. C., Álvarez, F. M. I., (2012). Urban development and human activity as factors in terrain instability in Tijuana. Journal Engineering Failure Analysis. Vol.19. No. 1. DOI:10.1016/j.engfailanal.2011.09.005

Plan Municipal de desarrollo 2022-2024 (PMD 2022-2024). Disponible en https://www.tijuana.gob.mx/pmd/

Prilenska, V. (2012). City Branding as a Tool for Urban Regeneration: Towards a Theoretical Framework. Architecture and Urban Planning. Vol. 6. DOI: http://10.7250/aup.2012.002

Programa sectorial de turismo 2022-2027 (PST BC). 5. Entorno Situacional en Baja California. Disponible en https://www.ceieg.bajacalifornia.gob.mx/wp-content/uploads/2023/03/Diagnostico-TURISMO.pdf

Quezada, C. R. (2005). El Diseño en la construcción de la Marca-Ciudad. Disponible en https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/76551/121_123%20ECO%20MURB.pdf

Secretaría de Turismo. Perfil de turista Tijuana. Disponible en https://www.bajacalifornia.gob.mx/Documentos/secture/08_Perfil_del_Turista_Tijuana.pdf

The Place Brand Observer (TPBO). (2019). City Branding: Which Factors Are The Most Crucial For Your City Brand?. Disponible en https://placebrandobserver.com/factors-most-crucial-city-brand/

Torres, Z. M. M., González, C. Y., Manzano, D. O. (2021). Methodological elements to design a city branding with the use of grounded theory. Management Letters / Cuadernos de Gestión. ISSN: 1131-6837 / 1988-2157

Valenzuela, R. M. E. (2015). La estrategia de marca-ciudad en la función de turismo. Revista El Periplo Sustentable. No. 28. ISSN: 1870-9036. Disponible en Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193435584003

Vocación Turística. (2023). Reglamento de turismo para el Municipio de Tijuana, Baja California. Disponible en https://www.tijuana.gob.mx/normatividad/documentos/Reglamentos/40_2023213121113627_wp.pdf

Los contenidos de los artículos son responsabilidad de los autores y una vez publicados, las consideraciones a los mismos serán turnados a los autores para que ellos resuelvan las posibles controversias con respecto de sus trabajos.


Todos los artículos tienen Licencia de Creative Commons Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). La licencia CC BY-NC 4.0 permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato, remezclar, transformar y construir a partir del material, dicho uso no puede ser con propósitos comerciales. Información detallada en el sitio de Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

 

Licencia de Creative Commons

Downloads

Download data is not yet available.