Diagnosis and challenges of Agribusiness activity in rural communities of the Sucre canton. Ecuador
PDF (Español)

Keywords

agribusiness
agriculture
sustentability

How to Cite

Lemoine Quintero, F. Ángel, Zambrano Vera, E. M., Dueñas Chicas, E. I., & Jama Cuello, M. Y. (2024). Diagnosis and challenges of Agribusiness activity in rural communities of the Sucre canton. Ecuador. TRANSITARE, 9(1), 1–14. Retrieved from https://transitare.anahuacoaxaca.edu.mx/index.php/Transitare/article/view/170
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    22
  • PDF (Español)
    17

Metrics

Abstract

The functionality of agribusiness is not limited to meeting food and profitability needs, but rather promoting sustainability. The objective was to diagnose agribusiness activity to link segmentation strategies by branches of activity in communities in the Sucre canton. A qualitative and quantitative study in the Sucre canton reveals that agriculture, livestock, forestry and fishing are the most representative activities, with 16.4%, 49.2% and 55.1% respectively. These findings will guide strategies for linking with society to promote a circular and solidarity economy in the Sucre canton.

PDF (Español)

References

Caballero, M. A., & Santoyo, V. H. (2019). AGRONEGOCIOS Desafíos, Estrategias y Modelos de Negocio. https://repositorio.chapingo.edu.mx/bitstreams/057980db-4ef0-4d63-90db-6836032c50da/download

Cárdenas, A. V. (2019). ESTRATEGIAS DE COMUNICACIÓN Y MARKETING PARA EL POSICIONAMIENTO DE LA MARCA DE LA EMPRESA “PROELECTRIC”. FACULTAD DE COMUNICACIÓN, LINGÜÍSTICA Y LITERATURA ESCUELA DE COMUNICACIÓN: http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/17445/ESTRATEGIAS%20DE%20COMUNICACI%C3%93N%20Y%20MARKETING%20PARA%20EL%20POSICIONAMIENTO%20DE%20LA%20MARCA%20DE%20LA%20EMPRESA%20%E2%80%9CPROELE.pdf?sequence=1

Chang, A., Chang, E., & Pile, E. (2022). AGRONEGOCIOS Y LA SOSTENIBILIDAD AGRÍCOLA. UNA APROXIMACIÓN DESDE LA MINERÍA DE TEXTOS. Revista Investigaciones Agropecuarias, 4(2), 44–57. https://doi.org/https://revistas.up.ac.pa/index.php/investigaciones_agropecuarias/article/view/2927

IICA. (2018). Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura. EL MERCADO Y LA COMERCIALIZACIÓN: https://repositorio.iica.int/bitstream/handle/11324/7088/BVE18040224e.pdf?sequence=1

INEC. (2017). Instituto Nacional de Censo del Ecuador. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/estadisticas/

Larsimont, R. (2019). El modelo de agronegocios en los oasis de Mendoza (Argentina). Notas para una ecosíntesis territorial. EUTOPIA. Revista de desarrollo Económico Territorial(16), 73-98. https://doi.org/https://revistas.flacsoandes.edu.ec/eutopia/article/view/4100/3312

Lemoine-Quintero, & Sisalema-Naranjo. (2020). La investigación formativa como estrategia para articular las funciones universitarias de la investigación, la vinculación y la docencia. Maestro y Sociedad, https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5327/4921/.

Llanos, J. L., & Olivos, C. A. (2023). Motivación monetaria en trabajadores temporeros agrícolas en Chile. E-Agronegocios, 9(1),1-20, https://doi.org/10.18845/ea.v9i1.6226.

Paredes-Mamani, & Escobar-Mamani. (2018). El rol de la ganadería y la pobreza en el área rural de Puno. Journal of High Andean Research, 20(1),39 –60, http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-29572018000100005.

Toribio, M. A., Ramírez, C. A., & Núñez, M. A. (2019). Expansión del agronegocio aguacatero sobre los territorios campesinos en Michoacán, México. Eutopia. Revista de Desarrollo Económico Territorial,16, 51-72, https://revistas.flacsoandes.edu.ec/eutopia/article/download/4117/3311?inline=1

Los contenidos de los artículos son responsabilidad de los autores y una vez publicados, las consideraciones a los mismos serán turnados a los autores para que ellos resuelvan las posibles controversias con respecto de sus trabajos.


Todos los artículos tienen Licencia de Creative Commons Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). La licencia CC BY-NC 4.0 permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato, remezclar, transformar y construir a partir del material, dicho uso no puede ser con propósitos comerciales. Información detallada en el sitio de Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

 

Licencia de Creative Commons

Downloads

Download data is not yet available.