Andorra: Actual Nodal Context of Tourism between France and Spain

Tomas Cuevas Contreras, Nicolas Berthet, Jesús Alberto Urrutia de la Garza

Resumen


The problem of mobility in the context of tourism require an analysis of different offerings found in destinations worldwide. Not only proposals involving the compatibility of transportation, the cities’ environment, but also to respond to the enhancement of the activity. This manuscript proposes a paradigm examination of the relationship between government and private cooperation in transportation as part of the phenomenon of tourism present in border sharing destinations. Currently, one of the major needs a visitor has, once settled in a destination, is how to transport themselves from their place of origin to the chosen destination and within it. Nowadays, there are several means to arrive at the Andorra region, which are in the border region of Cataluña, Midi-Pyrenee and Languedoc-Roussillon, by car, plane, train and bus. Nonetheless, Andorra, in the look of being competitive as a destination, tailored the use of media according to visitor’s economic status, tastes and preferences. In this sense, the relations of cooperation and ties between public and private actors involved in tourism and transportation are being determined.

Palabras clave


Region, Cross-border, Transport, Tourism, Competitiveness

Texto completo:

PDF

Referencias


Acerenza, M. Ángel. (1984). Administración del turismo. Planificación y dirección. México: Trillas.

Antón Clavé, Salvador & González Reverte, Francesc (2007). A propósito del turismo: La construcción social del espacio turístico. Barcelona: Editorial UOC.

Brida, Juan Gabriel; Monterubbianes, Pablo Daniel & Zapata-Aguirre; Sandra (2011). Impactos del turismo sobre el crecimiento económico y el desarrollo. El caso de los principales destinos turísticos de Colombia. Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2) pp. 291-159.

Cazoria, Xavier & Romani, Joan-Maria (2008). “Una estrategia de desenvolupament sostenible per a l’Euroregió Pirineus-Mediterrània: orientaciones bàsiques”. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament de Catalunya (CADS), Generalitat de Catalunya.

Comas d’Argemir, D. (2002). Andorra: Una Economía de Frontera. Lleida: Pagès.

Conde, Javier (2003). Economía, Trasporte y Medio Ambiente. Madrid: Nivola libros y ediciones.

Cooperación Territorial Europea (2007). “Programa Operativo de Cooperación, Territorial España-Francia-Andorra 2007-2013”. Versión revisada, 15 de octubre.

Cuevas-Contreras, Tomás & Palafox Muñoz, Alejandro (2012). Turismo en la frontera del conocimiento: entre la modernidad y la posmodernidad. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez/Academia Mexicana de Investigación Turística, A.C.

Cuevas, Tomás (2011). “Competitividad del destino turístico: Examen reticular del consorcio fronterizo México-Estados Unidos”. De Esteban Curiel, Javier (2008). Turismo Cultural y Medio Ambiente en Destinos Urbanos. Madrid: Dykinson.

Delgado Ávila, N. (2010). Tres rostros para conocer la frontera. Las imágenes de la frontera Tijuana-San Diego. Actas de Diseño, 9(5) Julio, pp. 87-95.

Gates, Bill (2000). Business @ the Speed of Thought: Succeeding in the Digital Economy. USA: Warner Books.

Gobierno de Andorra (2012). “Andorra en cifras 2011”. Gobierno de Andorra: Ministerio de Finanzas y Función Pública, Departamento de Estadística [en línea] http://www.estadistica.ad Consultada en octubre de 2012.

Gómez Borja, Miguel Ángel; Mondéjar Jiménez, Juan Antonio & Sevilla Sevilla, Claudia (2005). Gestión del turismo cultural y de ciudad. Castilla : Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

González, Rodrigo C. & Mendieta, Martín D. (2009). Reflexiones De Conceptualización de la Competitividad de Destinos Turísticos. Cuadernos de Turismo, 23, Enero-Junio, pp. 111-128.

Gualda Caballero, E. (2005). Pluralidad teórica, metodológica y técnica en el abordaje de las redes sociales: hacia la “hibridación” disciplinaria. REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 9 (1), pp. 1-25.

Gutiérrez Puebla, Javier (1998). Transporte, movilidad y turismo en los centros históricos. Eria, 47, pp. 241-248.

Ioannides, Dimitri (1989). Tourism Development Agents. The Cypriot Resort Cycle. Annals of Tourism Research, 19, pp. 711-731.

Jackson, Mervyn S.; White, Gerard N. & Schmierer, Claire L. (1996). Tourism Experiences within an Attributional Framework. Annals of Tourism Research, 23 (4), pp. 798-810

Lazzari, Luisa L.; Molina, Patricia I.; Fernández, María José; Chiodi, Jorge A.; Chelmicki, Florencia; Chiodi, Matías & Eriz, Mariano, (2010). Análisis de los Destinos Turísticos elegidos por los jóvenes en Verano 2009. Cuadernos del CIMBAGE, 12, pp. 53-70.

Marchena Gómez, Manuel & Repiso Rubio, Fernando (1999). Turismo Cultural: El caso de Sevilla. Cuadernos de Turismo, 4, pp., 33-50.

Martín Rojo, Inmaculada (2000). Dirección y gestión de empresas del sector turístico. España: Pirámide

Medaglia Silveira, Juliana & Silveira, Carlos Eduardo, (2009). La evolución del marketing de destino. Su Sinergia con la Planificación Turística. Estudios y Perspectivas en Turismo, 18(5), pp. 530-545.

Molina, Sergio (2011). Turismo Creativo. El fin de la competitividad. Chile: Sergio Molina/www.escritores.cl.

Moragues Cortada, Damián (2006). Turismo, cultura y desarrollo. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional/Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.

Narváez, M. & Fernández, G. (2009) Indicadores de competitividad para destinos turísticos en el marco de la sostenibilidad: un análisis aplicado a la península de Paraguaná. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 15 (2), pp. 101-119.

OMT (1998). Introducción al turismo. Madrid España: Egraf /Organización Mundial del Turismo.

Peña Medina, Sergio, (2003) Comercio Transfronterizo y Su Impacto en la Región de El Paso-Ciudad Juárez: Una Propuesta de Financiamiento de la Planeación Binacional. Frontera Norte, 15 (29). pp. 1-12.

Prideaux, Bruce (2005). “Factors Affecting Bilateral Tourism Flows”. Annals of Tourism Research, 32 (3), pp. 780-801.

Rosentraub, Mark S. & Mijin Joo (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions?. Tourism Management, 30, pp. 759–770.

Roujas, Gérard (2001). N° 328, Sénat, Session Ordinaire de 2000-2001. Annexe au procès -verbal de la séance du 16 mai 2001. RAPPORT. FAIT au nom de la commission des Affaires étrangères, de la défense et des forces armées (1) sur le projet de loi autorisant la ratification du Traité entre la République française et la Principauté d’Andorre portant rectification de la frontière, pp. 1-3.

Seassom, H. Douglas & Henderson, Karla A. (1999). Introduction Leisure Service. State Collage Pennsylvania: Venture Publishing.

Shannon, J & Whatmore, A.(2012). Entrevista personal, junio en Perpignan, France.

Sharpley, Richard (1999). Tourism, Tourists, and society. Huntingdon, Cambridgeshire, United Kingdom : Elm Publications.

Sort, Jordi Julia (2006). Redes metropolitanas. Barcelona: Barcelona regional.

Timothy, Dallen J., Guia, Jaume & Berthet, Nicolas (2012). Tourism as a catalyst for changing boundaries and territorial sovereignty at an international border. Current Issues in Tourism, pp. 1 -7.

Wilkinson, Paul. F. (1989). Strategies for Tourism in Island Microstates. Annals of Tourism Research, 16, pp., 153-177.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


TRANSITARE, Año 3, Número 1, enero-junio 2017, es una publicación semestral en línea editada por la Universidad Anáhuac de Oaxaca, S.C. a través de la Coordinación de Investigación y la Coordinación de Publicaciones, con domicilio ubicado en Blvd. Guadalupe Hinojosa de Murat No. 1100. San Raymundo Jalpan, Oaxaca, México. CP 71248.: +52 (951)5016250. transitare@anahuac.mx. Editor responsable: Martín Alberto Rodríguez Brindis. Reserva de Derechos al Uso Exclusivo 04-2013-110613222500-203, ISSN: 2395-9835, ambos otorgados por el Instituto Nacional del Derecho de Autor.

Responsable de la última actualización de este Número, Departamento de Servicios de Tecnología de la Universidad Anáhuac de Oaxaca, S.C., Ing. José Ángel Jiménez Canseco, Blvd. Guadalupe Hinojosa de Murat No. 1100. San Raymundo Jalpan, Oaxaca, México. CP 71248, fecha de última modificación, 03 de abril de 2017.

Los contenidos de los artículos son responsabilidad de los autores y una vez publicado, las consideraciones a los mismos serán turnados a los autores para que ellos resuelvan las posibles controversias con respecto de sus trabajos. La reproducción total o parcial está autorizada siempre y cuando se cite la fuente.

 

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.