Andorra: Actual Nodal Context of Tourism between France and Spain
PDF

Palabras clave

Region
Cross-border
Transport
Tourism
Competitiveness

Cómo citar

Cuevas Contreras, T., Berthet, N., & Urrutia de la Garza, J. A. (2016). Andorra: Actual Nodal Context of Tourism between France and Spain. TRANSITARE, 2(1), 74–99. Recuperado a partir de https://transitare.anahuacoaxaca.edu.mx/index.php/Transitare/article/view/11

Resumen

The problem of mobility in the context of tourism require an analysis of different offerings found in destinations worldwide. Not only proposals involving the compatibility of transportation, the cities’ environment, but also to respond to the enhancement of the activity. This manuscript proposes a paradigm examination of the relationship between government and private cooperation in transportation as part of the phenomenon of tourism present in border sharing destinations. Currently, one of the major needs a visitor has, once settled in a destination, is how to transport themselves from their place of origin to the chosen destination and within it. Nowadays, there are several means to arrive at the Andorra region, which are in the border region of Cataluña, Midi-Pyrenee and Languedoc-Roussillon, by car, plane, train and bus. Nonetheless, Andorra, in the look of being competitive as a destination, tailored the use of media according to visitor’s economic status, tastes and preferences. In this sense, the relations of cooperation and ties between public and private actors involved in tourism and transportation are being determined.
PDF

Citas

Acerenza, M. Ángel. (1984). Administración del turismo. Planificación y dirección. México: Trillas.

Antón Clavé, Salvador & González Reverte, Francesc (2007). A propósito del turismo: La construcción social del espacio turístico. Barcelona: Editorial UOC.

Brida, Juan Gabriel; Monterubbianes, Pablo Daniel & Zapata-Aguirre; Sandra (2011). Impactos del turismo sobre el crecimiento económico y el desarrollo. El caso de los principales destinos turísticos de Colombia. Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2) pp. 291-159.

Cazoria, Xavier & Romani, Joan-Maria (2008). “Una estrategia de desenvolupament sostenible per a l’Euroregió Pirineus-Mediterrània: orientaciones bàsiques”. Barcelona: Consell Assessor per al Desenvolupament de Catalunya (CADS), Generalitat de Catalunya.

Comas d’Argemir, D. (2002). Andorra: Una Economía de Frontera. Lleida: Pagès.

Conde, Javier (2003). Economía, Trasporte y Medio Ambiente. Madrid: Nivola libros y ediciones.

Cooperación Territorial Europea (2007). “Programa Operativo de Cooperación, Territorial España-Francia-Andorra 2007-2013”. Versión revisada, 15 de octubre.

Cuevas-Contreras, Tomás & Palafox Muñoz, Alejandro (2012). Turismo en la frontera del conocimiento: entre la modernidad y la posmodernidad. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez/Academia Mexicana de Investigación Turística, A.C.

Cuevas, Tomás (2011). “Competitividad del destino turístico: Examen reticular del consorcio fronterizo México-Estados Unidos”. De Esteban Curiel, Javier (2008). Turismo Cultural y Medio Ambiente en Destinos Urbanos. Madrid: Dykinson.

Delgado Ávila, N. (2010). Tres rostros para conocer la frontera. Las imágenes de la frontera Tijuana-San Diego. Actas de Diseño, 9(5) Julio, pp. 87-95.

Gates, Bill (2000). Business @ the Speed of Thought: Succeeding in the Digital Economy. USA: Warner Books.

Gobierno de Andorra (2012). “Andorra en cifras 2011”. Gobierno de Andorra: Ministerio de Finanzas y Función Pública, Departamento de Estadística [en línea] http://www.estadistica.ad Consultada en octubre de 2012.

Gómez Borja, Miguel Ángel; Mondéjar Jiménez, Juan Antonio & Sevilla Sevilla, Claudia (2005). Gestión del turismo cultural y de ciudad. Castilla : Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

González, Rodrigo C. & Mendieta, Martín D. (2009). Reflexiones De Conceptualización de la Competitividad de Destinos Turísticos. Cuadernos de Turismo, 23, Enero-Junio, pp. 111-128.

Gualda Caballero, E. (2005). Pluralidad teórica, metodológica y técnica en el abordaje de las redes sociales: hacia la “hibridación” disciplinaria. REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 9 (1), pp. 1-25.

Gutiérrez Puebla, Javier (1998). Transporte, movilidad y turismo en los centros históricos. Eria, 47, pp. 241-248.

Ioannides, Dimitri (1989). Tourism Development Agents. The Cypriot Resort Cycle. Annals of Tourism Research, 19, pp. 711-731.

Jackson, Mervyn S.; White, Gerard N. & Schmierer, Claire L. (1996). Tourism Experiences within an Attributional Framework. Annals of Tourism Research, 23 (4), pp. 798-810

Lazzari, Luisa L.; Molina, Patricia I.; Fernández, María José; Chiodi, Jorge A.; Chelmicki, Florencia; Chiodi, Matías & Eriz, Mariano, (2010). Análisis de los Destinos Turísticos elegidos por los jóvenes en Verano 2009. Cuadernos del CIMBAGE, 12, pp. 53-70.

Marchena Gómez, Manuel & Repiso Rubio, Fernando (1999). Turismo Cultural: El caso de Sevilla. Cuadernos de Turismo, 4, pp., 33-50.

Martín Rojo, Inmaculada (2000). Dirección y gestión de empresas del sector turístico. España: Pirámide

Medaglia Silveira, Juliana & Silveira, Carlos Eduardo, (2009). La evolución del marketing de destino. Su Sinergia con la Planificación Turística. Estudios y Perspectivas en Turismo, 18(5), pp. 530-545.

Molina, Sergio (2011). Turismo Creativo. El fin de la competitividad. Chile: Sergio Molina/www.escritores.cl.

Moragues Cortada, Damián (2006). Turismo, cultura y desarrollo. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional/Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.

Narváez, M. & Fernández, G. (2009) Indicadores de competitividad para destinos turísticos en el marco de la sostenibilidad: un análisis aplicado a la península de Paraguaná. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, 15 (2), pp. 101-119.

OMT (1998). Introducción al turismo. Madrid España: Egraf /Organización Mundial del Turismo.

Peña Medina, Sergio, (2003) Comercio Transfronterizo y Su Impacto en la Región de El Paso-Ciudad Juárez: Una Propuesta de Financiamiento de la Planeación Binacional. Frontera Norte, 15 (29). pp. 1-12.

Prideaux, Bruce (2005). “Factors Affecting Bilateral Tourism Flows”. Annals of Tourism Research, 32 (3), pp. 780-801.

Rosentraub, Mark S. & Mijin Joo (2009). Tourism and economic development: Which investments produce gains for regions?. Tourism Management, 30, pp. 759–770.

Roujas, Gérard (2001). N° 328, Sénat, Session Ordinaire de 2000-2001. Annexe au procès -verbal de la séance du 16 mai 2001. RAPPORT. FAIT au nom de la commission des Affaires étrangères, de la défense et des forces armées (1) sur le projet de loi autorisant la ratification du Traité entre la République française et la Principauté d’Andorre portant rectification de la frontière, pp. 1-3.

Seassom, H. Douglas & Henderson, Karla A. (1999). Introduction Leisure Service. State Collage Pennsylvania: Venture Publishing.

Shannon, J & Whatmore, A.(2012). Entrevista personal, junio en Perpignan, France.

Sharpley, Richard (1999). Tourism, Tourists, and society. Huntingdon, Cambridgeshire, United Kingdom : Elm Publications.

Sort, Jordi Julia (2006). Redes metropolitanas. Barcelona: Barcelona regional.

Timothy, Dallen J., Guia, Jaume & Berthet, Nicolas (2012). Tourism as a catalyst for changing boundaries and territorial sovereignty at an international border. Current Issues in Tourism, pp. 1 -7.

Wilkinson, Paul. F. (1989). Strategies for Tourism in Island Microstates. Annals of Tourism Research, 16, pp., 153-177.

Los contenidos de los artículos son responsabilidad de los autores y una vez publicados, las consideraciones a los mismos serán turnados a los autores para que ellos resuelvan las posibles controversias con respecto de sus trabajos.


Todos los artículos tienen Licencia de Creative Commons Reconocimiento - No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). La licencia CC BY-NC 4.0 permite copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato, remezclar, transformar y construir a partir del material, dicho uso no puede ser con propósitos comerciales. Información detallada en el sitio de Creative Commons: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

 

Licencia de Creative Commons